Guide: Sådan vælger du de bedste løbesko til dine behov

bedsteløbeskotildinebehov

Er du ny løber? Og har du svært ved at finde ud af, hvilken løbesko du skal vælge for at komme godt i gang med dit løb?
Så vil jeg i denne artikel forsøge at guide dig igennem junglen af de mange løbesko, der i dag findes på markedet. Bliv klogere på emnet herunder.

Derfor er det vigtigt at vælge de rigtige løbesko

Menneskers fødder og løbestil er forskellige, og netop derfor findes der et hav af forskellige typer løbesko at vælge i mellem.
Når du løber, skal din fod og din løbesko fungere som en funktionel enhed. Selve skoen skal sørge for at støtte og beskytte foden på samme tid med, at den skal tillade fodens naturlige bevægelser.
Derudover spiller komforten i skoen også en stor rolle, da en sko med for meget volumen eller længde kan være med til at ændre fodens landing på underlaget, hvilket kan bidrage til, at muskler i fod og underben vil komme til at arbejde uhensigtsmæssigt for at holde foden fast i skoen. Hertil vil en for bred hælkappe også medføre, at hælen vil glide til siden i skoen under landingen, hvilket vil øge risikoen for overbelastning af hælpuden eller problemer med svangsenen.
Der er altså mange faktorer, der spiller ind, når det kommer til valget af den mest optimale løbesko, og netop derfor er det vigtigt, at du sætter dig lidt ind i emnet, før du køber løbesko.

De bedste løbesko til dine behov

Hvilken løbestil har du?

Når du løber, lander du med en vægt, som er 3-4 gange tungere end din kropsvægt, og netop derfor er det altså væsentligt at se nærmere på, hvordan denne afvikling foregår, når valget af nye løbesko skal træffes. En løbers løbestil vurderes ud fra, hvordan selve løbeskridtet afvikles fra det øjeblik hælen sættes i jorden, og til tåen igen slipper underlaget.

Selve løbestilen defineres ved den måde man ”pronerer” på. Pronation er en af kroppens egne måder at støddæmpe på, ved at man lander på ydersiden af hælen for så at falde ind på foden mod svangen i landingsfasen.
Hvad der herefter sker, er typisk med til at definere ens løbestil som inddeles i: Overpronation, neutral pronation og supination.

OVERPRONERENDE LØBESTIL

Hvis du har tendens til at overpronere, vil dine fødder falde meget indad i pronationsbevægelsen. Her vil din fod oftest lande på ydersiden og falde indad på en naturlig måde. Dette gør at vinklen mellem ankel, fod og underben bliver meget stor, da foden falder sammen indad, mens underbenet roterer indad hele vejen op gennem resten af benet.
Overpronation er ikke farligt men bidrager til en forkert opbygning af din løbetræning. For ustabile løbesko vil derfor kunne give dig skader som de klassiske skinnebens- og akillessenebetændelse hvis du løber meget og langt.

Heldigvis findes der sko til overpronerende løbere, som sørger for at give en mere naturlig skridtafvikling. Pronationsløbesko er udstyret med en kile på indersiden af mellemsålen samt en fast hælkappe, der bidrager til et mere sikkert hold om foden og skoens overdel.

pronation
pronation

Neutral løbestil

Med en neutral løbestil vil du pronere ved at falde indad, indtil din hæl står lige, og foden selv retter op og fortsætter skridtafviklingen. På denne måde vil det store tryk og de mange kræfter, der bruges i landingen blive fordelt mere jævnt op igennem ben og krop.
Hertil vil en neutral løbesko fungere ved at have en ensartet hårdhed i skoens mellemsål, så man på den måde ikke bliver støttet fra hverken den ene eller anden side.

Se hele vores udvalg af neutrale løbesko her.

Supinerende løbestil

Supination er også en del af fodens naturlige bevægelse i skridtafviklingen. Her vil man ved oversupination efter landingen blive stående udaddrejet og på ydersiden af sin fod.
Dette er den mindst hyppige løbestil, og ses oftest ved folk, der har en stiv fod med høj vrist og svang.
Løbeskoen til den supinerende løber skal derfor gerne være formet efter foden med en bred og buet forfod.

Se hele vores udvalg af supinerende løbesko her.

Bedste løbesko

Sådan finder du din løbestil

Hvis du ønsker at vide, hvilken løbestil du har, er det anbefalelsesværdigt at få en løbestilstest foretaget hos en ekspert.
En løbestilstest foregår ved, at du løber på løbebånd i op til 15 minutter, mens din skridtafviklings forskellige faser bliver analyseret af løbeeksperten, som ud fra en række forskellige faktorer vil kunne oplyse dig om din løbestil.
Hos RunMaster.dk er det muligt at få foretaget en løbetest hos en af vores eksperter.

Book løbestilstest her

Bedste løbesko til dine behov

Forskellige typer af løbesko

Når det kommer til valg af løbesko, er det også vigtigt, at du har overvejet hvilken type af sko, du skal have ud fra hvor langt og hurtigt, du skal løbe i dem samt hvilket underlag, du skal løbe på.

Mængdetrænings-løbeskoen

Dine løbesko til daglig træning skal være stabile og solide, uanset hvilken løbestil du har. Dette gør dem mere holdbare og robuste til at kunne holde til at blive brugt ofte.
Almindelige træningssko er typisk ikke de letteste sko, da din daglige mængdetræning ofte er længere ture i roligt tempo. Her er fokus på beskyttelse og komfort.

Mængdetræning sko

Konkurrence-løbeskoen

Den mere seriøse løber vil ofte have en løbesko dedikeret udelukkende til konkurrencer – uanset om det er til 5 km eller maratonløb.
For når man skal præstere sit allerbedste, er vægt afgørende – og her kommer et par lette konkurrence-løbesko til sin berettigelse.
Fokus ved disse sko ligger på at gøre dem så lette som muligt, og netop derfor er der i konkurrenceskoen skåret ned på både støddæmpning og støtte.

Konkurrenceløbesko

Trail-løbeskoen

Kendetegnene for en trailsko, som egner sig til sko, stier og mere udfordrende terræn, er, at ydersålen er konstrueret med ekstra grove knopper, som giver øget greb i underlaget. Samtidig er disse sko forsynet med forskellige elementer, som beskytter foden mod slag fra sten og rødder.
Trailskoen er desuden ofte lavet i vandtæt materiale, som gør den mere egnet til vådt og mudret terræn. Af denne grund er denne type løbesko oftest også mindre åndbar grundet dens tykkere og mere slidstærke overdel.

Hvornår skal løbeskoen skiftes ud?

En løbesko holder ikke evigt, og skal jævnligt skiftes ud, for at du får de bedste og mest optimale funktioner ud af den.
Der kan være stor forskel på, hvor længe en løbesko holder, men en god tommelfingerregel lyder på, at du bør skifte din sko ud, når du har løbet omkring 1000 kilometer i den.
På dette tidspunkt vil du ofte kunne både se og mærke, at mellemsålen er slidt ned, hvilket bl.a. resulterer i nedsat greb i underlaget samt en sløvere støddæmpning. Denne nedsatte funktion går i sidste ende ud over din krop, der i værste fald kan udsættes for skader.

Vær derfor altid opmærksom på, hvor langt du har løbet i dine sko, og hvornår det er tid til at skifte dem ud med et nyt par.
Hertil er det desuden vigtigt at nævne, at den bedste overgang fra gammel- til ny løbesko skabes ved en smidig overgang. Sørg for at vænne dine fødder til din nye sko og få den ”trådt til”, før du begiver dig ud på længere ture. På den måde undgår du de skader, som mange pådrager sig ved at skifte direkte over fra gammel til ny løbesko.

Varier din træning med forskellige løbesko  

Afslutningsvist er det en rigtig god idé at have 2-3 forskellige løbesko at skifte imellem, hvis du bliver rigtig bidt af at løbe. En let model til dine hurtige og korte ture, en mængdetræningsko til dine længere løbeture – og måske en trailsko til når du løber af asfaltvejen og begiver dig ud i mere krævende terræn.
At have flere forskellige løbesko gør ikke kun at dine sko holder længere, men styrker på samme tid også din krop, da den får forskellige påvirkninger fra tur til tur.

Men sørg for at starte ud med ét rigtig godt og optimalt par til netop dine behov – og udbyg så din portefølje, hvis du får mod på at løbe endnu mere.
Er du i tvivl hvordan du kommer i gang med at løbe? Så bør du læse et af vores andre indlæg, hvor vi kommer ind på hvordan du kommer i gang med løb.

God tur!

Se alle løbesko her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *